وزیر صمت:

قیمت گذاری دستوری باید ساماندهی گردد

قیمت گذاری دستوری باید ساماندهی گردد

لباس نو: وزیر صمت بر رفع گره های به وجود آمده در اثر تحریم، ساماندهی قیمت گذاری دستوری و پشتیبانی عمیق از دیپلماسی اقتصادی و تجاری کشور توسط مؤسسه مطالعات و پژوهش های تجاری تاکید نمود.



به گزارش لباس نو به نقل از مهر، عباس علی آبادی وزیر صنعت معدن و تجارت با حضور در مؤسسه مطالعات و پژوهش های تجاری به با اهمیت ترین چالش ها و مسائل مهم پیش روی، وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره نمود و اظهار داشت: همچون چالش های مهم ما که مورد تاکید رییس جمهور شهید نیز بود، مساله تنظیم بازار است که وقت زیادی از این وزارتخانه را به خود اختصاص داده و ما امیدواریم که با همکاری مردم و خصوصاً طرح ها و برنامه های صحیح و کارشناسی شده مؤسسه مطالعات و پژوهش های تجاری، بتوانیم به حل و فصل و رفع مشکلات موجود دراین زمینه مبادرت ورزیم.
علی آبادی اظهار داشت: انتظار دارد مؤسسه در پشتیبانی از سیاست ها و اقدامات وزارت صمت، جنبه محوری و پیشران داشته باشد و لازم است باتوجه به ظرفیت ها و توانایی های علمی و تخصصی اش، به نحوی عمل کند تا روی خط مشی و سیاست گذاری ها نیز تأثیر گذار باشد.
تاکید بر ساماندهی قیمت گذاری دستوری
علی آبادی، توسعه تجاری را یکی از محورهای اصلی توسعه کشور دانست و اضافه کرد: ایران یکی از کریدورها و شاهراه های حیاتی تجارت جهانی است که متأسفانه هیچ اقدام و مطالعه ای دراین زمینه صورت نگرفته است. مؤسسه مطالعات و پژوهش های تجاری باید در راستای شناساندن کریدورهای شمال –جنوب و شرق – غرب نقش پررنگ تری ایفا کند.
وی همین طور بر فعال کردن نقش اتاق های تجاری و اصناف، ارتباط عمیق با مردم، رفع گره های به وجود آمده در اثر تحریم، ساماندهی قیمت گذاری دستوری و پشتیبانی عمیق از دیپلماسی اقتصادی و تجاری کشور توسط مؤسسه مطالعات و پژوهش های تجاری تاکید نمود.
علی آبادی از ناتمام ماندن برنامه مطالعاتی و کارشناسی مؤسسه مطالعات و پژوهش های تجاری برای الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی، ابراز تأسف کرد و اضافه کرد: برای تحقق این امر باید به ارائه آموزش های تجاری نوین به تجار و بازرگانان، آموزش تخصصی به رایزنان تجاری و رصد و پایش روند تجارت جهانی مبادرت شود و باید به سمتی حرکت نماییم که پس از این، هیچ تفاهم نامه و توافق نامه تجاری بدون نظر و تأیید مؤسسه مطالعات به امضا نرسد.
مشارکت جدی مؤسسه مطالعات در تنظیم بازار
وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن تاکید مجدد بر مشارکت جدی مؤسسه مطالعات در تنظیم بازار، خواهان تأثیرگذاری بیشتر این نهاد پژوهشی بر سایر دستگاه های مرتبط، همچون بانک مرکزی در حوزه اختصاص و تامین ارز شد.
وی همین طور بر ارائه گزارش های کارشناسی از جانب مؤسسه در عرصه نظام تولید و توزیع کالا، بررسی سامانه جامع تجارت، اثرات ارز چندنرخی بر اقتصاد، اصرار کرد و اظهار داشت: هیچ مطالعه، تحقیق و پژوهشی نباید در حاشیه و گوشه صورت گیرد، بلکه باید در متن رویدادها حضور یافت و از پژوهشگران مؤسسه خواست که بصورت جدیدی تر کارهای وزارت صمت را رصد و برای مشکلات موجود، پاسخ و راهکار کارشناسی ارائه نماید.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: هیچ بخشنامه ای نباید پیش از نظر کارشناسی مؤسسه صادر شود چونکه هر بخشنامه ای باید با مطالعه عمیق و کارشناسی شده و نظر سایر نهادهای مربوطه اتخاذ شود که نقش مؤسسه دراین زمینه را نباید نادیده گرفت.
بنا بر اعلام مؤسسه مطالعات و پژوهش های تجاری، علی آبادی اشاره کرد: سازمان های وابسته به نهادهای توسعه دانش ملی می توانند فاصله بین دستگاه های اجرائی با نهادهای علمی را کاهش دهند. به همین دلیل، برخی اظهار نظرها درباره ی برچیدن و یا ادغام نهادهای پژوهشی متعلق به دستگاه های اجرائی با دانشگاه ها، غیرکارشناسی است. دانشگاه ها باید کار خودشان را بکنند و مؤسسات پژوهشی به ماموریت های خاص خودشان بپردازند که عموماً مسائل مبتلابه کشور است.
وی از مؤسسه مطالعات و پژوهش های تجاری خواست به ارائه پژوهش های بنیادی، زیربنایی و اصلی کشور بپردازد تا مسیر تعالی ایران هموارتر شود. همین طور ماحصل فعالیت ها، یافته و دستاوردهای پژوهشی خودش را در قالب خبرنامه هفتگی و یا برگزاری همایش های فصلی به اطلاع مخاطبان خصوصاً معاونت های وزارت صمت و دیگر دستگاه های مسؤول برساند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همین طور با اشاره به این که ایران باید صنعتی شود و برای صنعتی شدن ضمن افزایش ارتباطات و تعاملات با جهان باید بدنبال تولیدات و محصولات دانش بنیان بود، اظهار داشت: اگر دانش بنیان حرکت نکنیم ارزش افزوده چندانی تولید نخواهیم کرد. بنا بر این باید بدنبال جذب پژوهشگران و متخصصان غیرایرانی در نهادهای پژوهشی و شرکت های دانش بنیان داخلی هم باشیم تا ظرفیتهای دانشی کشور را ارتقا دهیم.
تشکیل میز مؤسسه مطالعات و پژوهش های تجاری در همه مبادی ورودی وزارت صمت
سید مهدی فرحی قائم مقام وزیر صنعت، معدن در ادامه این جلسه بر اهمیت نقش این مؤسسه در پیشبرد اهداف وزارت صمت خصوصاً در عرصه تجارت و تجاری داخلی و خارجی کشور اصرار کرد و اضافه کرد: این مؤسسه، باید به عنوان چتر وزارت صنعت، معدن و تجارت عمل کند.
وی اضافه کرد: مؤسسه باید در همه مبادی وزارت صنعت، معدن و تجارت یک اتاق و یا حداقل یک میز کارشناسی داشته باشد تا بصورت حضوری و میدانی در جریان همه امور، اتفاقات، تصمیمات و نیازهای پژوهشی داخل وزارتخانه قرار گیرد.
فرحی، با اشاره به بی عملی و بی تحرکی برخی نهادها و دستگاه های مسؤول در امور اقتصادی کشور اظهار داشت: اگر مؤسسه در مبادی و ورودی های وزارتخانه حضور داشته باشد، می توان صداها و دغدغه ها را زودتر و بهتر بفهمد و چاره اندیشی کند و اگر لازم شد نگاه کارشناسی خودش را منعکس و حتی دیکته کند.
به گفته قائم مقام وزیر صمت، مؤسسه مطالعات، باید مطالعات جهانی، بین المللی و منطقه ای همچنان در دستور کار داشته باشد تا بتوان فهمید دنیا به چه سمتی دارد حرکت می کند و ما به عنوان یک کشور خواهان توسعه باید چه واکنشی داشته باشیم.
وی همین طور از مؤسسه مطالعات و پژوهش های تجاری خواست تا در حوزه گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه و ارتباط وزارت صنعت، معدن و تجارت با دانشگاه ها نیز ایفای نقش کند.
تدوین سند راهبرد توسعه صنعتی در دستور کار مؤسسه
همچنین احمد تشکینی رییس مؤسسه مطالعات و پژوهش های تجاری در دیدار وزیر، قائم مقام و مدیران وزارت صمت از مؤسسه، به تشریح عملکرد مؤسسه و گروههای پژوهشی در سه سال اخیر پرداخت و اظهار داشت: در شروع دولت سیزدهم، مسئولیت تهیه طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری به این مؤسسه سپرده شد که با یک تیم ۳۰ نفره و همکاری سازمان های صمت استانی و استانداری ها و نمایندگان مجلس با موفقیت به انجام رساند و یک طرح تکمیلی با موضوع اولویت های سرمایه گذاری نیز انجام داد و به آن پیوست کرد.
تشکینی، مطالعات مربوط به خودرو های برقی، تهیه اسناد پشتیبانی برنامه هفتم توسعه، تدوین سند راهبرد توسعه صنعتی و توسعه زنجیره ارزش را از دیگر اقدامات مؤسسه دانست و اضافه کرد: ساختار تشکیلاتی مؤسسه متناسب با ساختار و نیازهای مطالعاتی جدید وزارت صمت، باز طراحی شده است؛ به نحوی که هریک از گروههای پژوهشی مؤسسه حالا با یکی از معاونت های وزارتخانه در ارتباط و همکاری است.


منبع:

1403/03/28
12:45:37
5.0 / 5
428
تگهای خبر: اقتصاد , اقتصادی , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
لباس نو