الزامات و جزئیات طرح اصلاح مالیات های مستقیم
لباس نو: مالیات ستانی عادلانه یکی از راهکارهایی است که می تواند کشور را به سمت آبادانی و توسعه پیش ببرد باید به این مساله توجه داشت که لزوما افزایش مالیات به مفهوم گرفتن مالیات از قشر متوسط نیست.
به گزارش لباس نو به نقل از مهر، در ایام اخیر ویدئویی از یکی از نمایندگان مجلس در خصوص مالیات برای افرادی که بالای ۳۵ میلیون تومان در ماه درآمد دارند انتشار یافته است اما این مصوبه مجلس دو شرط تعداد واریزی و مبلغ واریزی را مطرح کرده است، مهدی موحدی بک نظر در گفت و گوی تلویزیونی در توضیح این مصوبه گفته است: «مصوبه اخیر مجلس، قاطبه مردم را درگیر نمی کند و بیشتر روی تعداد واریزی های به حساب ها تمرکز دارد نه روی دریافت و پرداخت های روزمره مردم. هدف از این مصوبه، شناسایی و جلوگیری از فرار مالیاتی است».
سخنگوی سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه این مصوبه یکی از مهم ترین مصوبه ها و ضد فساد و شفاف است، اظهار داشت: مجلس در قانون بودجه مقرر است این مصوبه را در نظر بگیرد. کسانی که با حساب های شخصی خود و یا اطرافیان همچون فرزند و همسر کارهای تجاری انجام می دهند و آنرا به سازمان امور مالیاتی معرفی نکرده اند این قبیل اقدامات که با حساب های شخصی است مصداق فرار مالیاتی است. این مصوبه که نمایندگان تصویب کردند قاطبه مردم را درگیر نمی کند و شناسایی معدود افرادی است که با هدف فرار مالیاتی میلیاردها تومان به حسابشان واریز می شود.آن چیزی که محل بحث است تعداد و حجم واریزی های بالاست و موضوع کارهای متعارف با حساب های بانکی نیست و در راستای مبارزه با فرار مالیاتی و رقابت در اقتصاد مالیاتی است. این مصوبه در امتداد پرداخت مالیات عادلانه و شناسایی افرادی است که مصادیق فرار مالیاتی دارند.
به گفته سخنگوی سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه مبلغ و تعداد واریزی ها اعلام خواهد شد، اظهار داشت: جمع مبلغ و تعداد واریزی که نشانگر حساب تجاری است توسط شورای پول و اعتبار بانک مرکزی مشخص خواهد شد و مبلغ ۳۵ میلیون تومان برای سال قبل است.
راه های عدالت در مالیات ستانی
مالیات ستانی و رفتن به سمت درآمدهای مالیاتی بجای درآمدهای نفتی آرزوی دیرینه اقتصاددانان ایرانی بود، بررسی ها نشان میدهد رفتن به سمت درآمدهای مالیاتی بیش از یک دهه در اقتصاد ایران جدی شده است و دولت سیزدهم اهتمام کرده این گام را بلندتر بردارد، اما باید توجه داشت که درآمدهای مالیاتی باید عادلانه و درست گرفتن شود تا بتواند بهترین کارکرد را کسب کند، در این گزارش به مالیات از ابعاد مختلف پرداخته شده است.
لایحه اصلاح مالیات های مستقیم ما را به سمت عدالت مالیاتی می برد
مجید رضا حریری رئیس اتاق تجاری ایران و چین در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباره ی لایحه اصلاح شیوه مالیات های مستقیم و اثرات این اقدام اظهار داشت: مالیات در کشور ما از کسانی دریافت می شود که بالای ۱۰ میلیون تومان در ماه درآمد دارند، اما این که شیوه مالیات ستانی از تاکید بر منبع محوری به سمت اجرای مالیات های مستقیم یا همان مالیات بر مجموع درآمد ببریم اقدام درستی است.
وی در ادامه بیان کرد: مجموع درآمدهای یک نفر در سال، مجموع استفاده از امکانات عمومی یک کشور برای پیشرفت مودیان یا بنگاه های اقتصادیست.
این فعال اقتصادی در ادامه بیان کرد: مودیان قاعدتاً باید قسمتی از مجموع درآمدهای خود در سال را به عنوان مالیات پرداخت کنند و به این صورت بین تمام مودیان یک نوع عدالت برقرار خواهد شد.
حریری با اشاره به اینکه افرادی را داریم که از چندین شرکت درآمد دارند، اظهار داشت: مجموع این درآمدها باید محاسبه شود و بر طبق این درآمد از آنها مالیات گرفتن شود.
رئیس اتاق تجاری ایران و چین افزود: اجرای این شیوه پیچیدگی های خاصی دارد و با عنایت به این که ما در کشور به شفافیت عادت نداریم اجرائی سازی آن دشوار است و دربرابر آنها مقاومت خواهد شد.
حریری اظهار داشت: روندی که برای اصلاح شیوه مالیات ستانی مستقیم در حال اجرا می باشد روند درستی است. با اهمیت ترین موضوعی که سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد باید به آن توجه کند این است که تمام اقدامات لازم برای مالیات ستانی عادلانه تر باید صورت گیرد. برای اجرای سیستم مالیاتی عادلانه بایستی که پایه مالیاتی افراد تغییر کند، امسال معافیت مالیاتی ۱۲۰ میلیون است که سال آینده به ۱۴۵ میلیون می رسد که این رقم برای مجموع درآمد خیلی کم است.
حقوق بگیران ماهی زیر ۴۵ میلیون تومان از مالیات معاف شوند
این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: این معافیت به شدت کم است و باید افزایش چند برابری داشته باشد و افراد تا درآمد ماهانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون باید معاف از مالیات باشند. درآمد ۴۰ تا ۵۰ میلیون در ماه کمتر از هزار دلار است و برای یک خانوار رقم بزرگی برای یک ماه نیست. اگر این اقدام صورت گیرد تعداد درآمدهای خردی که معاف از پرداخت مالیات می شوند بالا می رود اما در مقابل سازمان امور مالیاتی پشتوانه اجتماعی برای دریافت مالیات از دانه درشت ها کسب می کند.
حریری با اشاره به اینکه عامل موفقیت این سیاستگذاری در این است که دولت دستمزد بگیران و مشاغل خرد، یعنی کسانی که سالانه زیر ۴۰۰ میلیون درآمد دارند، را از پرداخت مالیات معاف کند اضافه کرد: ماهی ۴۰ میلیون هم اکنون جهت زندگی در شهرهای بزرگ رقم عجیب و غریبی نیست و فقط حداقل های زندگی فراهم می شود و نمی توان با این درآمد زندگی مرفهی داشته باشیم. مالیات را باید به سمت مجموع درآمد ببریم و افرادی که دارای بنگاه های بزرگ و درآمدهای بالا هستند، افراد حقیقی و حقوقی هستند که تا حالا مالیات پرداخت نمی کردند.
این مقام مسوول معتقد می باشد، معافیت های بی ربطی که در بسیاری از مجموعه های کشور وجود دارد در این شیوه حذف و ساماندهی می شود و تمام افرادی که ماهانه بالای ۴۰ میلیون درآمد دارند باید مالیات آنرا بپردازند. در این شرایط بخش عظیمی از مردم (۷ دهک جامعه) یعنی ۷۰ درصد مردم جامعه پشت این سیاستگذاری قرار می گیرند برای اینکه می دانند که منفعت این سیاستگذاری به آنها هم رسیده است. در این شیوه مالیات از تولید کمتر می شود، در وضعیت فعلی مالیات تولید کننده از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کم شده و می تواند تا ۱۵ درصد هم کاهش پیدا کند.
حریری اظهار داشت: این اقدامات در کشورهای مختلف دنیا انجام شده ولی اگر ما بخواهیم این شیوه را پیاده سازی نماییم نمی توانیم فقط قسمتی از آن یعنی حوزه مالیات ستانی را پیاده سازی نماییم. به عنوان مثال در کشورهای دنیا آن بخشی که زیر هزار دلار درآمد دارند مالیات آنها نه فقط منفی است بلکه دولت کمک هزینه هم به آنها پرداخت می کند.
وی بیان کرد: وقتی ما می خواهیم به سمت مالیات ستانی مدرن که در دنیا وجود دارد برویم، باید تمام مؤلفه های آنرا اجرا نماییم، در این شیوه باید به بیکاران و بی خانمان ها کمک هم شود.
لزوم اصلاح رویه مالیات ستانی
حسین محمد صالحی دارانی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباره ی لایحه اصلاح مالیات های مستقیم و لزوم پیش رفتن کشور به سمت اصلاح شیوه مالیات ستانی اظهار داشت: نظام مالیاتی ما خیلی مشکل دارد و متأسفانه تا حالا هم موفق به اصلاح آن نشده ایم.
وی افزود: در کشورهای پیشرفته شیوه گرفتن مالیات های مستقیم بدون توجه به منبع اجرائی شده است و در این شیوه تمام ورودی حساب افراد بررسی و برمبنای آن از آنها مالیات گرفتن می شود.
این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: با اصلاح شیوه مالیات های مستقیم مؤلفه های زیادی مثل هزینه های خانوار، تعداد اعضای خانوار، دهک بندی، شغل فرد و… در تعیین میزان مالیات پرداختی لحاظ می شود ولی در شیوه منبع محور که در کشور ما اجرائی می شود به هیچکدام از این مسایل توجهی نمی گردد.
این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس بیان کرد: در این شیوه یک نوع عدالت مالیاتی به وجود می آید برای اینکه تمام مسایل مد نظر قرار می گیرد و حتی به اقشار ضعیف هم کمک می شود.
صالحی دارانی بیان کرد: هم اکنون به عنوان مثال بسیاری از پزشکان درآمدهای کلان دارند و همچنان بحث زیر میزی رایج است و دولت نتوانسته جلوی این مساله را بگیرد، این پزشکان درآمدهای کلانی دارند که یک ریال آن شامل مالیات نمی شود و همچنان این مساله سر جای خود است.
این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: اما از یک کسبه خرده پا برای هر تراکنش مالیات گرفتن می شود، با اصلاح شیوه مالیات های مستقیم این مسایل مدیریت و ساماندهی می شود و بطور قطع درآمدهای مالیاتی دولت منسجم می شود.
وی بیان کرد: در این شیوه اصلاح مالیات های مستقیم از اقدامات همچون خرید و فروش دلار، سکه، طلا و.... هم مالیات گرفتن می شود و جلوی این اقتصاد زیر زمینی گرفته می شود. اگر بتوان جلوی این افراد را با این شیوه گرفت مسلماً قسمتی از هزینه های دولت تامین می شود و می توان مدیریت برخی مسایل را با این هزینه ها تامین کرد.
این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: نارضایتی و نگرانی مردم ما از این است که بی عدالتی مالیاتی در کشور وجود دارد و عده ای دانه درشت در دام سازمان امور مالیاتی نمی افتند ولی از این افراد خرد مالیات گرفتن می شود.
وی با اشاره به اینکه مردم از بی عدالتی مالیاتی ناراحت هستند اظهار داشت: در شیوه اصلاح مالیات های مستقیم همه چیز سیستمی می شود و می توان جلوی این فرارها و بی عدالتی ها را گرفت.
باید به سمت شیوه گرفتن مالیات های مستقیم برویم
علی اکبر علیزاده برمی عضو کمیسیون کشاورزی آب منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباره ی اهمیت و لزوم حرکت کردن به سمت شیوه گرفتن مالیات های مستقیم اظهار داشت: یکی از مواردی که درباب گرفتن مالیات همیشه در کشور ما مطرح بوده و هنوز هم به نتیجه نرسیده است رفتن به سمت مالیات های مستقیم است یعنی بجای این که بدنبال این باشیم که منبع دریافت وجه کجا است بدنبال این باشیم که ورودی حساب تجاری اشخاص در مجموع چقدر در ماه است.
وی در ادامه بیان کرد: نظام مالیاتی کشور ما نه فقط از نظر تامین مالی دولت بلکه از حیث توزیع عادلانه درآمد و ثروت در جامعه نیز با وضعیت مطلوب فاصله معناداری دارد. بر این اساس اصلاح نظام مالیاتی کشور در امتداد حل این ناکارآمدی ها، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
وی در ادامه بیان کرد: اما این که جامعه اکنون این آمادگی را دارد که به سمت شیوه گرفتن مالیات های مستقیم برود یک مطلب روان شناسانه و اجتماعی است و ما برای رفتن به این سمت و سو باید ابتدا فرهنگ سازی لازم را انجام دهیم.
این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: در مجلس اقدامات زیادی برای رفتن به سمت عدالت مالیاتی انجام شده و یکی از با اهمیت ترین این اقدامات هوشمند شدن سیستم مالیاتی است. رفتن به سمت مالیات های مستقیم گامی مؤثر در امتداد عدالت مالیاتی است.
علیزاده برمی افزود: نتیجه هوشمند شدن سیستم مالیاتی شناسایی ۲ و نیم میلیون مودی جدید مالیاتی است. یعنی با این اقدام جلوی ۲ و نیم میلیون فرار مالیاتی در کشور گرفته شد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: اقدام بعدی این بود که شیوه مالیات ستانی اصلاح گردد. تعدادی از پر درآمدها مثل سلبریتی ها و دارندگان ماشین های لوکس و خانه های لوکس و برخی از مشاغل به ظاهر فرهنگی که تحت عنوان تولید کتاب و مجله از معافیت مالیاتی برخوردار می شدند ولی درآمد بالایی داشتند شناسایی شدند.
این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: این سیستم سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی مقداری شفافیت مالیاتی درباب درآمدهای افراد ایجاد کرد و درآمدهای دولت هم از محل مالیات بالاتر رفت و در مراحل بعدی باید به سمت شناسایی مجموع درآمد افراد رفت.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس توضیح داد: وقتی سیستم مالیات های مستقیم اجرائی شود خیلی دیگر از فرارهای مالیاتی شناسایی می شوند، برای اینکه هم اکنون افراد برای هر درآمد خود راهی برای فرار و یا گرفتن تخفیف مالیاتی پیدا کرده اند و باز هم بار مالیات بر دوش اقشار ضعیف است.
وی افزود: برای عدالت مالیاتی مجلس قانون مالیات بر عایدی سرمایه بود که ۴ قلم کالا یعنی پول نقد یعنی دلار، طلا، خودرو و ملک مشمول مالیات می شوند را نیز تصویب کرد تا این خرید و فروش ها هم جز مالیات های مستقیم قرار می گیرند.
علیزاده برمی افزود: مطلب بعدی بحث سند دار کردن تمام املاک است. سندهای غیر رسمی باید از بین برود که مجلس این مساله را تصویب کرد و قرار شد ظرف ۵ سال هر سندی ثبتی شود. این امر اگر عملیاتی شود به میزان زیادی از سوء استفاده ها جلوگیری می شود.
وی اظهار داشت: باید یک شفافیتی را در ابتدا درباب اموال و دارایی ها ایجاد نماییم و سپس از مجموع درآمد مالیات بگیریم. هم اکنون این سیستم و زیر ساخت را نداریم.
این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: اگر بدون این زیر ساخت ها این شیوه مالیات ستانی را اجرائی نماییم باز هم اقشار ضعیف جامعه لطمه خواهند دید. تفکیک حساب های تجاری و شخصی هم مرحله به مرحله در حال انجام می باشد تا به این هدف برسیم که دیگر کسی نتواند از پرداخت مالیات فرار کند. هنوز این شفافیت در کشور ما ایجاد نشده است.
بودجه به سمت اتکا به درآمدهای مالیاتی پایدار برود
حجت الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباره ی میزان وابستگی ما به بودجه ی نفتی در کشور اظهار داشت: ما چاره ای نداریم جز این که از منابع متکی به نفت و فرآورده های نفتی عبور نماییم. نفت و فرآورده های نفتی عمر محدودی دارد و حتما ذخایر ما روزی تمام می شود.
فیروزی در ادامه بیان کرد: اکنون در جهان هم این مساله ثابت شده که نباید متکی به اقتصاد رانتی بود. از طرف دیگر ما محدودیت های صادرات، استخراج، محدودیت تجهیز چاه های فعلی و بروزرسانی تجهیزات آنها را داریم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه در عرصه ی خرید امکانات و تجهیزات برای صنعت نفت نیز نیز با محدودیت هایی روبرو می باشیم اضافه کرد: پس ما چاره ای نداریم جز این که به سمت سایر منابع درآمدی برویم.
این نماینده مجلس در ادامه اظهار داشت: یکی از این منابع درآمدی درآمد پایدار مالیاتی است که کشورهای پیشرفته دنیا هزینه های جاری خودرا از محل مالیات تامین می کنند.
نباید از مردم مالیات بالا گرفتن شود
فیروزی با تأکید بر این که منظور از رفتن به سمت درآمدهای پایدار مالیاتی به این معنا نیست که از همه مردم و به مقدار بالا مالیات وصول شود توضیح داد: بلکه منظور این است که باید از کسانی که درآمدهای بالا و قابل توجه دارند مالیات عادلانه گرفتن شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: مجلس و دولت هم در تلاش هستند که تا سر حد ممکن درآمدهای پایین را از مالیات معاف کنند. به عنوان مثال امسال مقرر شده تا درآمد تا ۱۲ میلیون از پرداخت مالیات معاف است.
این نماینده مجلس یازدهم اضافه کرد: ما متوجه نیستیم که در کشور ما فرار مالیاتی خیلی زیاد است کسانی هستند که درآمدهای هنگفتی دارند ولی مالیاتی پرداخت نمی کنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: حرکتی که دولت به همراه مجلس و با اصلاح قوانین آغاز نموده رفتن به سمت دریافت مالیات از مودیانی است که درآمدهای هنگفتی داشته اند.
فیروزی بیان کرد: از طرف دیگر ما مبادرت به این کردیم که فراریان از پرداخت مالیات را شناسایی نماییم و مشاغلی که تا حالا با وجود درآمدهای زیاد تا حالا مالیاتی نمی پرداختند باید از این به بعد مالیات خودرا بپردازند.
این نماینده مجلس یازدهم افزود: رفتن به این سمت، درآمد خیلی خوبی برای دولت در سال ۱۴۰۱ ایجاد کرد. دولت هم لایحه ی ۱۴۰۲ را با فرض وصول مالیات های پنهان آغاز کرد. امیدواریم امسال هم همانند سال قبل بتوانیم این درآمدهای مالیاتی را محقق نماییم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: البته مالیات ها فقط قسمتی از درآمدهایی است که می توان به آن تکیه کرد. ما سایر منابع درآمدی را نیز داریم که می توانیم با استفاده از آنها درآمد پایداری برای دولت ایجاد نماییم.
فیروزی بیان کرد: ما در عرصه ی معادن جز کشورهای منحصر به فرد هستیم و می توانیم از درآمد اکتشاف و استخراج معادن و واگذاری معادن به افرادی که اهلیت این کار را دارد و پشتیبانی از معدن داران، درآمد بالا و پایداری را ایجاد نماییم.
ایشان سپس بیان کرد: در حقیقت جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی و در نهایت صادرات مواد معدنی نتیجه این اقدام است و موجب می شود زنجیره ارزش تکمیل شود. از طرف دیگر امکان تحقق درآمدهای بیشتر برای ما وجود دارد.
با مالیات پی ای تی نه فقط خانواده های کم درآمد مالیات نمی دهند بلکه یارانه هم می گیرند
ابوالفضل بابازاده پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو بامهر؛ درباب مزیت تغییر ساختار مالیات از شکل فعلی به پی ای تی اظهار داشت: مالیات پی ای تی، همان مالیات بر درآمد است. در این مدل بجای گرفتن مالیات از مشاغل بصورت جداگانه، از مجموع درآمد افراد مالیات گرفته می شود، فارغ از این که از چه شغلی و از چه منبعی درآمد کسب می کنند. مزیت اصلی این نوع از مالیات آنست که هم اکنون حجم زیادی از معافیت های غیرمرتبط و نامربوط وجود دارد که کارهای اقتصادی مشمول آن هستند و در عین حال هیچ دلیل و منطقی هم برای آن وجود ندارد.
ساختار مالیات بر درآمد اینطور است که از مجموع درآمد افراد درصدی به عنوان مالیات گرفتن می شود. طبیعتاً هر چقدر درآمد فرد بالاتر باشد، درصد مالیات پرداختی هم بیشتر خواهد بود. با این مدل هم جلوی خیلی از فرارهای مالیاتی گرفته می شود و هم از خانواده های فقیرتر حمایت بیشتری می شود، چونکه در پی ای تی با عنایت به این که هر فرد چه مقدار درآمد دارد و تعداد اعضا تحت تکفل او چند نفر هستند، معافیت هایی در نظر گرفته می شود.
البته شرایط دیگری نیز در نظر گرفته می شود، هزینه هایی مثل درمان و آموزش ابتدا از درآمد کسر می شوند و فقط به مازاد آن مالیات تعلق می گیرد. یعنی با این مدل حتی ممکنست خانواده ای به علت این که درآمد کافی برای هزینه های معیشتی خود ندارد، بور کامل از مالیات معاف شود.
زیرساخت های لازم برای اجرائی شدن پی ای تی وجود دارد
بابازاده درباب وجود ساختارهای اطلاعاتی لازم برای اجرائی شدن این طرح اظهار داشت: در دنیا پیش از آنکه حوزه دیجیتال بیاید این مالیات پی ای تی گرفته می شد. سیستم آن برمبنای خود اظهاری شهروندان بود. دولت برای ضمانت اجرائی آن بصورت راندم افراد را چک می کرد. و در صورت مشاهده تخلف و عدم اظهار درآمد، جریمه های سنگینی در نظر می گرفتند. از این طریق یک نظام انگیزشی به وجود آوردند که کسی انگیزه مخفی کردن درآمدش را نداشته باشد. پس برای اجرائی شدن این سیستم یک زیرساخت اطلاعاتی عجیب غریبی نیاز نیست. ولی با اینحال امروزه با وجود سامانه های اطلاعاتی که در کشور وجود دارد نظیر سیستم بانکی، بانک مرکزی و سامانه های در رابطه با وزارت خانه های مختلف، حجم زیادی از اطلاعات درباره ی درآمد مالی خانوارها وجود دارد و بدین سبب امکان فرار مالیاتی بسیار کم شده است.
معافیت با حقوق ۱۶ میلیون باتوجه به شرایط خانوار
این استاد دانشگاه در جواب این سوال که آیا این طرح دولت موجب فشار بر اقشار متوسط جامعه و کار مندان شده و توان اقتصادی آنها را می کاهد یا خیر، توضیح داد: جهت بررسی این مساله باید به این نکته توجه کرد که خط معافیت در مالیات پی ای تی مانند مدل قبلی نیست. خط معافیت متناسب با جمعیت خانواده تعیین می شود نه این که بصورت کلی یک عددی گفته شود. برای مثال کارمندی که ۱۶ میلیون تومان درآمد دارد؛ هم اکنون مالیات پرداخت می کند، چونکه بیش از خط معافیت مشخص شده در ساختار فعلی که ۱۰-۱۲ میلیون است، حقوق دریافت می کند.
اما در مدل پی ای تی، ممکنست معاف از مالیات شود چونکه خط معافیت بستگی پیدا می کند به تعداد اعضای خانواده و هزینه های معیشتی ان ها، بطورمثال اگر به ازای هر نفر ۴ میلیون تومان هزینه معیشتی ماهانه در نظر گرفته شود؛ سرپرست یک خانواده ۴ نفره تا سقف ۱۶ میلیون تومان درآمد ماهانه از پرداخت مالیات معاف می شود.
لزوم افزایش سقف مالیاتی برای سال ۱۴۰۳
به گزارش لباس نو به نقل از مهر، سال قبل دو شرط واریزی ماهیانه بالای ۳۵ میلیون تومان و تعداد تراکنش های بیش از ۱۰۰ مطرح شده بود، باتوجه به شرایط تورمی اقتصاد ایران و وضعیت گرانی کالا و خدمات این سقف باید تا حدود ۳ برابر افزایش یابد.
با توجه به گرانی بیش از اندازه مسکن در سالهای اخیر و افزایش شدید قیمت اجاره، افزایش قیمت کالاها و خدمات مختلف پزشکی، آموزشی، فرهنگی و خدماتی در کشور، عده زیادی از فعالان مشاغل برای جبران هزینه ها روی به شغل دوم آورده اند، به عنوان نمونه فعالیت در تاکسی های اینترنتی، فعالیت در فروشگاه ها، داروخانه ها از مشاغلی است که افراد آنان را به عنوان شغل دوم انتخاب می کنند و بدین جهت واریزی بالای ماهی ۳۵ میلیون تومان برای افراد امری غیرعادی نیست.
نکته ای که سیاست گذار باید آنرا لحاظ کند این است که هر واریزی درآمد محسوب نمی شود و خیلی از واریزی ها، هزینه را نیز در پی خواهد داشت، به عنوان نمونه واریز برای یک راننده تاکسی اینترنتی شاید در ظاهر بالا باشد اما این راننده پول زیادی را باید به عنوان استهلاک و هزینه های خودرو کنار بگذارد.
مثال دیگر مشاغل خدماتی مانند تعمیرکاران است که این نوع مشاغل نیز شاید در ظاهر درآمدهای بالا کسب کنند اما بخش عمده ای از واریزی به دلیل تهیه قطعات است و عملاً درآمد محسوب نمی گردد.
شورای پول و اعتبار سقف واریزی را مشخص خواهدنمود و سیاست گذار باید با چندوجهی نگری هم افزایش درآمدهای مالیاتی را در نظر بگیرد و هم هزینه های سنگین زندگی در ایران.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب