همه تغییرات دستورالعمل خودرو
لباس نو: به گزارش لباس نو، سخنگوی شورای رقابت ضمن تشریح اصلاحات دستورالعمل خودرو، اظهار داشت: اگر تولید و عرضه یک خودروی اقتصادی افزایش یابد، وزارت صمت مختار است تا در این خصوص پیشنهاداتی برای تنظیم قیمت ارائه نماید.
سپهر دادجوی توکلی سخنگوی شورای رقابت در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در مورد اصلاحات دستورالعمل خودرو چند نکته وجود دارد نخست این که بازار خودرو همچنان انحصاری است. شاخص تمرکز HHI بااینکه بهبود یافته اما همچنان بالاست بدین سبب از نظر شورای رقابت، بازار خودرو های سواری همچنان انحصاری است.
وی اضافه کرد: در این بازار انحصاری دستورالعمل های شورای رقابت نافذ است که این دستورالعمل هم در مصوبه ۵۴۳ آمده است. همه تغییرات و افعال و هر چیزی که ارزیابی می نماییم در قالب مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت اتفاق افتاده و می افتد. اختیارات شورای رقابت از نظر قانون قابل تفویض و واگذاری نیست. پس این که بگوییم اختیارات شورای رقابت واگذار شده و یا شورای رقابت از بازار خودرو شانه خالی کرده ناشی از عدم اشراف به موضوعات است؛ یعنی چون اطلاعی در این خصوص نیست این مباحث مطرح می شود.
توکلی اشاره کرد: تمام این اصلاحات برمبنای مصوبه ۵۴۳ انجام می شود؛ یعنی این که طبق مصوبه برمبنای فرمولی که شورای رقابت از ابتدا تنظیم کرده بود و سازمان حمایت محاسبه کرده الان هم همان اتفاق می افتد. یعنی برمبنای فرمول شورای رقابت و قوانین رقابت پذیری و… طبق همان استاندارد به انجام می رسد. بدین سبب تنها اتفاق جدیدی که می افتد این است که تنظیم گر فنی مسئولیت بیشتری را به عهده می گیرد. تنظیم گیر فنی که همان وزارت صمت است ابلاغیه ها را به ترتیبی که خود می داند صادر می کند.
وی افزود: در بهمن سال ۱۴۰۱ به سبب بحرانی که در عرصه خودرو و عرضه این محصول وجود داشت، شورای رقابت نمی توانست از تنظیم گری به روش مقدار استفاده نماید اما اکنون این اختیار را به وزارت صمت داده که اگر پیشنهادی دارد به شورای رقابت ارائه کند و درباب تنظیم گری با کف عرضه اگر طرحی دارد در شورای رقابت مطرح کند و شورا آنرا بررسی خواهدنمود.
سخنگوی شورای رقابت در مورد این که ملاک کف عرضه چیست، اظهار داشت: تنظیم گری به چند روش همچون قیمت، عرضه و شرایط دسترسی بازار انجام می شود؛ در آغاز اجرای مصوبه ۵۴۳ به سبب عدم امکان استفاده از دیگر ابزارهای تنظیم گری و مشخصاً عرضه نامناسب خودرو از ابزار قیمتی برای تنظیم استفاده شد که با محاسبه سازمان حمایت تنظیم قیمت صورت می گرفت که از این پس هم روال همین خواهد بود.
وی افزود: با تولید و عرضه زیاد شاهد کاهش قیمت و رقابتی شدن بازار خودرو خواهیم بود بدین سبب روش دوم هم تنظیم گری بوسیله عرضه و مقدار است؛ به این معنا که اگر تولید و عرضه یک خودروی اقتصادی افزایش یابد، در آن صورت راهکارهای متنوعی در نظر می گیریم و وزارت صمت مختار است تا در این خصوص پیشنهاداتی ارائه نماید.
توکلی در پاسخ به این پرسش که آیا در این صورت هیأت مدیره خودروسازان در مورد قیمت خودرو تصمیم می گیرد؟ اشاره کرد: وزارت صمت یک چارچوبی را پیشنهاد می دهد و در شورای رقابت ذیل مصوبه ۵۴۳ و در آن چارچوب، این پیشنهاد بررسی و در مورد آن اعلام نظر می شود.
تمام اطلاعات خرید و فروش باید در سامانه یکپارچه ثبت شود
سخنگوی شورای رقابت در مورد عاقبت سامانه یکپارچه هم اضافه کرد: اطلاعات بوسیله خودروساز باید در سامانه یکپارچه بارگذاری شود؛ یعنی بعد از آن که خرید و فروش انجام شد در سامانه یکپارچه باید اطلاعات بوسیله خودروساز ثبت تا هم این اقدامات شفاف و قابل رصد شود.
وی در مورد این که با اصلاح این مصوبه، خودروساز هر چند وقت یک دفعه می تواند درخواست افزایش قیمت دهد؟ اظهار داشت: دستورالعمل خودرو به هیچ عنوان خارج از مصوبه ۵۴۳ نیست، بدین سبب صورت های حسابرسی شده مالی برمبنای قوانین هیأت تعیین و تصویب نرخها ملاک است.
توکلی اشاره کرد: بدین سبب هم اکنون با اصلاح مصوبه دستورالعمل خودرو، پروسه قیمت گذاری خودرو تسهیل و از کاغذبازی و بوروکراسی کاسته شده است. نقش تنظیم گری فنی فقط در عرصه اجرا پررنگ شده و نظارت و سیاستگذاری همچنان با شورای رقابت است. چه در طول فرآیند، چه درحال انجام و چه بعد از انجام شورای رقابت نظارت می کند.
منبع: لباس نو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب